Vilken dag!

Vi började dagen med frukost som vanligt. Sedan när A åkt till jobbet gick jag ut för att promenera till Yasmine, den nyare delen av staden. Visste att jag skulle svänga till vänster vid korsningen, inte mycket mer. Så jag gick en bra bit, sedan kom en korsning där det åt ena hållet såg ut som en motorväg, dit ville jag inte gå. Gick då åt andra hållet, gick och gick. Kom ingenvart, öde bland några hotell. Men då kom turisttåget som jag hoppade på. Märkte då att chauffören pratar svenska, galet kul! Det är skönt att få prata sitt eget språk ibland.

Åkte runt i tåget ett bra tag, chauffören köpte mig en glass som jag tackade nej till, jag äter ju inte glass. Men han insisterade så jag åt upp glassen, alldeles för söt för mig. Bestämde mig för att åka till gamla delen av staden, rutten skulle ändå fortsätta ditåt. Blev avsläppt en bit från medinan, så jag gick. Fick dessutom den långa resan som egentligen skulle kosta 10 Dinarer gratis, vi tog dessutom en extratur. Jag fick dessutom chaufförens nummer, haha! Här blir man uppraggad i varje hörn.

Gick runt strandpromenaden med stranden på ena sidan och begravningsplatsen på andra sidan, skillnaden är stor, död på ena sidan och lugn på andra. Tog sedan en espresso på Sidi Boushid där jag tittade på havet. Det stog en man och sneglade på mig medans jag satt där, tänkte inte så mycket på det. När jag gick kom han fram till mig och pratade, ville visa mig medinan och moskén. Tänkte att visst, något nytt kanske det blir, han visade mig lilla moskén, och förklarade några saker. Sedan gick vi runt i medinan och sedan kom vi till hans shop, Gazelle shop. Där fick jag massage och provade några halsband, jag skulle få ett i present. Visst tänkte jag, han var väldigt påträngande när halsbanden skulle provas, tyckte tydligen att det är helt OK att trycka skrevet mot en annan människa. Vi gick sedan för jag sade att jag skulle möta upp A, som jag förklarade var min fästman som jobbar i medinan, men det kopplade inte i denna mans huvud. Vi gick en bit och sedan såg jag A's bror och frågade då om A var i närheten. När då mannen kopplade det jag sagt till verkligheten fick han bråttom iväg.

Jag gick upp i övernattningslägenheten där A låg och sov, berättade om mina bravader under dagen och han blev nog lite småsur. - "Jag har sagt åt dig att vara försiktig, man kan inte lita på folk här i Medinan, nästa gång kanske någon gör något dumt. Lita inte på någon!" Men han skrattade även åt karln, det är en han känner till som en kåt galning verkade det som, haha! Jag fick ett halsband och en halvdan massage, och kom levande därifrån. Just nu sitter jag i övernattningslägenheten och väntar på A. Snart dags att bege oss tillbaka till hotellet för middag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0