Den förbaskade tvn!

Som jag skrev för några dagar sedan slutade min tv att fungera i onsdags morse.
När jag vaknade startade jag tvn som vanligt, märker då att bilden har låst sig så jag startar om boxen genom att dra ut elkontakten. Den startar efter en stund men då kan jag inte byta kanal, höja/sänka volymen eller stänga av med fjärrkontrollen.
Ringer då till ComHem som är min tv-leverantör, där får jag prata med tekniskasupporten som tycker att jag behöver en ny fjärrkontroll, men vill ändå att jag ska starta om boxen en gång till. Jag gör det och säger att det står "söker efter signal" på tvn och berättar att det så gjort de andra två gångerna jag startat om boxen, att det efter en stund kommer bild. Han tycker det låter lite konstigt men eftersom det gjort så tidigare blir han nöjd och säger att en ny fjärrkontroll kommer i slutet på veckan, tack och hej!
 
Det tar ungefär 15 minuter innan bilden kommer åter på tvn och då har jag redan satt mig och ringt igen till kundtjänst för att säga att det inte är fel på fjärrkontrollen utan på boxen. Men enligt nästa människa jag pratar med kan man inte säga det förrens jag har en fjärrkontroll som fungerar (den nya alltså). Men köp en ny antennkabel säger rösten i andra ändan. Jaja, tänker jag. Åker och köper en ny antennkabel och när jag kommer hem senare på kvällen byter jag och allt fungerar felfritt. Kan byta kanal och göra allt precis som vanligt. Great!, tänkte jag.
Går och lägger mig och vaknar nästa morgon, alltså torsdag morgon, och bilden är återigen låst. Startar om boxen 3-4 gånger och det funkar inte. Bara svart bild och en text som säger "söker efter signal". Ringer återigen kundtjänst som säger ungefär samma sak, "boxen kan ha nollställt sig under natten och för att veta om det är så eller om det är fel på den så måste man ha en fungerande fjärkontroll, vänta på den nya". Berättar att den befintliga fjärren fungerade utmärkt senast igår. Det spelar ingen roll enligt honom. Lägger på lagom irriterat och får vänta på nya fjärrkontrollen som jag hämtar ut på förmiddagen under fredagen.
Sätter i batterier och provar med den nya fjärrkontrollen, såklart fungerar den inte!
 
Ringer återigen till kundtjänst och berättar allt från början med lagom irriterad röst och får nu efter 4 samtal en felanmälan skriven. Får också den fina nyheten att det är fredag, och att hon inte vet hur mycket som ligger på teknikerna. Du får troligtvis ett samtal på måndag eller tisdag. Ha en trevlig helg!
Jamen vad roligt! Här har jag ringt i tre dagar och sagt att det är fel på boxen, men nej det är det inte enligt kundtjänst! Vi skickar en ny fjärrkontroll så funkar det sedan.
 
Jomen visst serru!
 
Tack och lov så fungerar det analoga utbudet med den nya antennkabeln så lite OS får jag titta på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0