Hemma igen

Och jag tycker inte om det! Jag vill vara kvar!! Kom hem vid 13-tiden idag, men har passat på att tvätta och packa upp, städa och vila sedan jag kom hem. Tvättmaskin nummer tre pågår nu. Mat har jag ordnat också, väldigt graciös sådan också, makaroner och köttbullar. Haha

Flygresan ner var någorlunda, det var ganska mycket turbulens strax efter start men efter någon timme var det lugnt och fint. Vi anlände till Monastir flygplats vid 15-tiden, tunisisk tid. Sedan var det buss till hotellet. Enligt Apollo och busschauffören ska den resan ta 1,5 timme. Den tog tre!! Och fy vad det ser ut där borta, det vet riktigt hemskt att se. På en kulle låg det en hund och flämtade, såg ingen ägare i närheten så troligtvis var det en hemlös vovve. Stackars hund!

Vi kom fram till hotellet vid 19-tiden om jag inte minns helt fel, då var det dags att skriva in sig på hotellet, växla pengar, handla vatten och ordna något att äta. Det blev middag på hotellet, en pasta med tomatsås som smakade absolut ingenting. Det var riktigt tråkigt. J åt en pizza som heller inte smakade någonting, så vi blev riktigt besvikna. Vi smakade den "hemgjorda" ölen, Celtia hette den. Helt OK, smakade nästan öl om den, och det var den enda ölen som fanns på hotellet.
Det blev tidigt isäng första dagen efter en lång resa, redan vid 22-tiden gick vi och lade oss och somnade som en stock. Vaknade tidigt och gick och kollade in frukosten, som inte var något vidare. Baguetter, ägg, melon, sallad, kaffe som smakade vatten, te, någon udda mjukost och smör, det var det som det bjöds på.

Första dagen var det så klart stranden, det var en buss som körde hotellgästerna ner till stranden en gång i timmen, så vid 10.00 satt vi på bussen på väg till stranden. Vi blev lite besvikna över den också, det låg fimpar och skräp i sanden, vanliga plaststolar som solstolar. Annars var det väldigt fin sand utöver fimparna, vattnet alldeles underbart fint, lite småkallt men det var bara bra. Med tanke på 35-40 grader i luften är det ganska skönt att doppa sig i lite svalare vatten.

På eftermiddagen var det dags att gå och kolla in Medinan, marknaden. Så vi promenerade ner dit, vilket var ungefär 2 km, med galna bilar och folk däremellan. Första dagen hittade vi knappt någonting, vi hittade inte ens hela medinan, utan den hittade vi dagen efter. Det är väldigt frustrerande att gå i medinan för alla vill att man ska in och titta i deras butik, alla vill prata, alla vill att man ska handla, ingen tycker om när man prutar fastän de ger hutlösa priser.

Ena dagen åkte vi in till grannstaen, eller den nyare delen av Hammamet, Yasmine Hammamet, och gick i den medinan, som vi säkert inte heller hittade hela, men där var det lite fler butiker med fasta priser så man slapp pruta. Där köpte jag 3 vattenpipor á 9 Dinar, vilket är 45 Svenska kronor, helt OK pris enligt mig. I Gamla Medinan ville de ha över 20 Dinar för mindre pipor än de jag köpte. Så ett bra pris. Köpe ingen kol eller tobak men vill bara ha den som prydnad.

En dag var vi på Piratbåten Columbus, en riktigt härlig upplevelse. Det var en så heeeeeet pirat där. Mmmmm! Det var ett gäng pirater på båten som hängde och slängde i masterna, oj vilka muskler! När man gick på båten fick man en örn på armen, och ett foto togs, sen var det dans och musik någon timme eller två innan vi stannade för bad och lunch ute på havet, vattnet var så saltigt att det sved ordentligt i ögonen. Sedan ber det in mot land igen, med ännu mera dans, och om man inte dansade med blev man nerstänkt med vatten och arga pirater kom och tittade elakt på en. Så det var bara att dansa med.

Nu orkar jag inte skriva mer, så jag får fortsätta imorgon. Nu ska jag gosa med mina pojkar jag inte träffat på en vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0