Äntligen!

Nu ska jag äntligen börja behandla mina svettningar.
Hoppas verkligen på att det biter på mig. Jag ska kombinera två behandlingar så det borde bli ett bra resultat. Det ena är att äta tabletter dagligen för att hämma svettsignalerna från hjärnan ut till svettkörteln.
Den andra behandlingen är Botulinumtoxin injektioner subcutant (under huden), denna vätska skall lägga sig mellan nerven och svettkörteln. De injektionerna gör man på utvalda ställen vilket på mig blir i ansiktet och på ryggen.

Jag hade sådan tur att jag har fått behandlingstid redan nästa vecka på onsdag. Snabba bud! Sådant tycker jag om.
Tabletterna hoppas jag på att hämta ut idag, har redan varit på apoteket men receptet hade inte kommit än. Så när jag åker till gymmet hämtar jag ut de om receptet kommit. Eller så kanske inte doktor Ove förstog att jag ville kombinera, men det tror jag. Annars säger jag det på onsdag när jag ska tillbaka.
Det var en riktigt trevlig doktor som förklarade och ritade upp nervtrådar och annat. Väldigt pedagogisk!

Det enda tråkiga är att jag måste betala för behandlingen ur egen ficka. Försäkringskassan strular så man kan bara göra behandlingen här i Sverige just nu, annars kan man åka till Köpenhamn eller Oslo och få behandlingen gratis. Men jag känner att detta är ett så stort besvär att jag tänker betala det i år och hoppas på att inför nästa svettsäsong är det godkänt så jag kan åka till Köpenhamn och behandlas där.
Så 4000 kr kostar behandlingen, sedan kostar ju Botulinumtoxinet men det går tack och lov på högkostnadsskyddet så det blir runt 2000 kr. Så nu hoppas jag verkligen att det fungerar! Det är ändå 6000 kr jag lägger ut på detta!

Om det inte fungerar är det väldigt dyrt för en skvätt Rapifen, vilket är ett morfinpreparat man får under behandlingen.

Måste säga att Sophia Hemmet är en väldigt fin byggnad, där skulle jag kunna gå runt och bara titta på fasaden. Det får jag göra på onsdag innan behandlingen börjar.
 
Det var ett mysigt litet väntrum med gammeldags inredning, väldigt sköna stolar som man knappt kom upp ur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0