SKROTA BMI!

Jag tycker att BMI, Body Mass Index skall skrotas, det är jättesvårt att värdera sin kroppstyp med hjälp av BMI.
Som denna bild visar-



Det spelar ingen roll vilken kroppshydda personen har, är du smällfet och väger 130 kg eller är du en Body Builder på 130 kg så har du samma BMI. Visst det kanske inte är så bra att vara Body Builder på 130 kg vad vet jag, aldrig provat.

Jag pratade med S om BMI när vi hade ätit lunch, och våra konstiga tankar. Bland annat var det om vilket BMI man har vid en viss vikt, och då räknade jag ut mitt BMI. Och jag fattar inte vart det BMI-et har kommit ifrån. Mitt BMI är 31.7 vilket betyder FETMA. Vart på min kropp har jag fetma!?


Visst att det finns lite att ta utav, men inte f**n har jag fetma, jag kan erkänna att jag hade fetma innan jag gick ner 20 kg i vikt, men nu för tusan. Skrota BMI-tabellen! Visst att jag har ganska mycket muskler i min kropp, de väger några gram de också men fetma, hallå? Om jag skulle gå ner ytterligare 10 kg i vikt skulle jag ha ett BMI på 27,1 vilket betyder Övervikt men skulle jag verkligen e ut som en överviktig person?
Jag fattar inte hur de har räknat ut de där. Jo jag fattar att du tar vikt/(längd x längd) men hur kom de på att just de värdena i den matematiska formeln blir till BMI som ska kunna utmäta din kroppshydda?

Hittade också ett ställe där jag kan räkna ut min fettprocent, och enligt den så är jag på gränsen till övervikt eller så är jag överviktig, har inte fattat vart jag ska utläsa svaret. Det finns nämligen två olika svar, och ena svaret vilket var 23% betyder "På gränsen till övervikt" och det andra svaret var 37% vilket betyder "överviktig". Två olika uträkningsmetoder och på svarsdelen står det inte vilket som är vilket.
Överviktig kan jag nog hålla med om att jag är, men inte så värst enligt mig.
Jag har inte varit den som skriver ut min vikt och liknande, men nu kommer det.
Är man överviktig om man är 164 cm lång väger 83,7 kg och tränar upp till 6 dagar i veckan? Enligt mig är svaret absolut nej! Speciellt om man kollar in min kroppshydda, ja det är klart att man skulle vilja förlora några centimeter från midjan, överarmar, lår och vader men inte tusan skulle jag kunna gå ner ytterligare 20 kg och se ut som en människa. Ett vandrande skelett skulle jag se ut som om jag gick ner ytterligare 20 kg, då skulle jag ha ett BMI på 23,1, vilket betyder normalviktig. Om jag skulle väga 63 kg är jag verkligen ett vandrande skelett.
Några kilo till vill jag förlora, kanske upp emot 10 men jag blir inte ledsen om det inte fungerar, eftersom jag tränar så mycket som jag gör så växer musklerna och samtidigt går man upp i vikt, eller förlorar på centimetrar och står still på vågen i mitt fall.


Finns det ingen annan "tabell" man kan "mäta" sin kroppshydda på? För de som inte vill använda denna usla tabell? Det står att man ska ta utmätningen med en nypa salt, och ja det ska man verkligen göra, ska man verkligen lita på den?
Denna fina text finns på den hemsidan jag hittat
"Disclaimer:
Som alltid då man räknar ut personliga värden utifrån
matematiska formler ska man ta det hela med en nypa salt.
Se alla svar som indikation och inte som någon absolut sanning.
Glöm inte bort det sunda förnuftet! "
Sunt förnuft är väl alltid bra, i alla lägen.

Jag tror inte någn i min närhet skulle bli så glad om jag gick ner ytterligare 20 kg, på grund av hälsan då så klart. Ett vandrande skelett är inte den snyggaste varelsen på jorden enligt mig, vissa tycker ju om det också men tack och lov inte jag.
Tror dessutom A skulle bli avskräckt om jag såg ut som ett skelett nästa gång vi ses, från att ha varit över 100 kg-strecket när vi sågs första gången till att väga runt 63 kg nästa gång, herrejädrans alltså. Han skulle nog hoppa på första bästa flyg härifrån.

Skulle kunna fortsätta ett tag till om vikt och BMI och träning. Men nu ska jag ta fredag och bara glo på tv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0