Huslig

Nu har jag blivit huslig igen, bakar ännu en gång.
Först stekte jag mig Pannkakor ála LCHF.
De innehöll 2 ägg, 1 dl mandelmjöl, 2 dl grädde och ½ msk fiberhusk. Blanda ihop allt, låt det tjoclna en liten stund och sedan steker du i smör. Jag serverade med "bär-grädde". Denna sats räcker till 2 personer, då får man två pannkakor var, vilket är gott och väl när man äter enligt LCHF.

Nu väntar jag på min Chokladtårta på nötbotten.

Ingredienser:

Nötbotten:

100 gram hasselnötter (1,75 dl)
3 äggvitor

Chokladkräm:

180 gram mörk choklad (80%)
170 gram vispgrädde (ca 2 dl)
------
1 ägg
70 gram vispgrädde (knappt 1 dl)

Gör så här
Nötbotten:

Mal hasselnötterna fint i mixer eller beredare.
Vispa äggvitorna hårt och vänd sedan försiktigt ner dem i de malda nötterna.
Bred ut i en rund form med löstagbar botten. Man kan även lägga ett bakplåtspapper i en form.

Grädda i 175 grader i ca 10-15 min. Botten ska bli ganska fast. Gör chokladkrämen under tiden botten är i ugnen.


Chokladkräm:

Koka upp 170 gram vispgrädde, lägg ned chokladen och låt den smälta under försiktig omrörning.


Rör ihop 70 gram vispgrädde och ägget i en skål.

Häll över den avsvalnande grädd-/chokladblandningen över ägg-/gräddblandningen och rör ihop.

Sänk ugnsvärmen till 160 grader.
Häll smeten i formen över nötbotten och grädda i ytterligare 20-25 minuter, eller tills fyllningen stelnat. Den kan gärna vara lite lös i mitten.


Ta ut formen ur ugnen och låt tårtan svalna helt.
Lossa sedan försiktigt tårtan från formen med en tunn kniv eller från bakplåtspappret.

Gjorde enligt detta recept men använde 150 gr Hasselnötter. Får se hur det blir.

Receptet är hittat på LCHFrecept.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Yennie

Yennie

Väder Jordbro


RSS 2.0